Digital Trendspotting udvikler konceptforslag til bibliotekernes digitale services og produkter. Koncepterne udvikles i en åben, brugerdrevet designproces og munder ud i et konceptkatalog i foråret 2010.

Kort om projektet

Digital Trendspotting er et samarbejde mellem bibliotekerne i Albertslund, Flensborg, Fredericia, Kolding, København, Vejle,  Aabenraa og Århus. Projektet søger desuden at inddrage brugere, eksperter og partnere indenfor relevante områder.

Projektet skal udvikle innovative konceptforslag til bibliotekernes fremtidige digitale services og produkter.

Koncepterne udvikles i en brugerdrevet innovationsproces, der tager sit udgangspunkt i brugernes ønsker og behov, bibliotekernes kompetencer og ressourcer samt de teknologiske muligheder.

Projektet skal munde ud i et konceptkatalog, som kan bruges bredt af landets biblioteker og deres samarbejdspartnere til inspiration, strategiudvikling og som forarbejde til konkrete projekter.

Projektbeskrivelse

Læs hele projektbeskrivelsen (pdf-format)

1. Projektplan

Projektets aktiviteter er opdelt i fire faser:

  1. Analysefase med prioritering af behov samt indsamling og behandling af viden.
  2. Designfase med ideudvikling, konceptdesign og udforskende brugerinddragelse
  3. Konsolideringsfase hvor koncepterne detaljeres og formidles
  4. Evalueringsfase.

Analysefase

I analysefasen indsamles den viden, der skal danne grundlaget for det videre projekt. Projektet kortlægger og indsamler viden om brugere, biblioteket som organisation, markedstendenser og potentialer samt teknologiske muligheder.

De væsentligste aktiviteter i denne fase handler om at forstå vores brugere og ikke-brugere, deres erkendte og uerkendte behov, og hvordan de interagerer med bibliotekets services.

Design

I designfasen taget projektet udgangspunkt i den viden, som er samlet i analysefasen og søger at udvikle designkoncepter, der opfylder brugernes erkendte og uerkendte behov, løser eksisterende udfordringer og trækker på organisations styrker, kompenserer for svagheder og udnytter potentialet i nye teknologier.

De forskellige servicekoncepter designes i mindre grupper, og afprøves og udvikles iterativt gennem workshops med deltagelse fra brugere, projektdeltagere og partnere.

Alle workshops er åbne for deltagere uden for projektet, som ønsker at være med til at afprøve koncepter, udvikle ideer til nye eller følge processen.

Konsolidering

I konsolideringsfasen færdig-bearbejdes de udviklede koncepter baseret på input fra de tre workshops, og der produceres præsentationer af servicekoncepterne som formidles via web, konceptkatalog og afsluttende konference.

Tidsplan

Analysefase:

April – august 2009

Designfase:

September 2009 – Jan 2010 med tre workshops

Konsolidering:

Jan – maj 2010